Zakładanie oraz prowadzenie firmy – aspekty prawne

Autor: Admin

Prowadzenie firmy to z jednej strony wygodne, a z drugiej strony odpowiedzialne zajęcie. Odpowiedzialność bierze się wówczas za swoje finanse i finanse innych osób. A do tego dochodzą wszelkie procedury prawne, których trzeba przestrzegać. Dowiedzmy się podstawowych rzeczy na temat zakładania oraz prowadzenia firmy. 

Zakładanie oraz prowadzenie firmy

Po wielu latach szkoły i studiów podejmujemy pracę. Jedni pracują na etacie, drudzy prowadzą firmę. Każdy rodzaj pracy posiada swoje plusy i minusy. Jeśli jednak prowadzi się firmę, to oprócz przestrzegania swoich praw i wypełniania swoich obowiązków, trzeba też pamiętać o prawach i obowiązkach innych osób. W firmie przecież jesteśmy pracownikiem i pracodawcą jednocześnie, a do tego mamy innych pracowników. Aczkolwiek w tym wszystkim należy pamiętać jeszcze o prawie, finansach i biurokracji. Można do tego zatrudnić odpowiednie osoby, choć warto i samemu znać ich podstawy.

Sprawy prawne

Każda firma odznacza się taką a nie inną formą prawną. Do form prawnych firm zalicza się po pierwsze jednoosobową działalność gospodarczą, a po drugie spółki, wśród których najbardziej popularne to spółka akcyjna, spółka cywilna i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednoosobowa działalność gospodarcza stanowi najprostszą firmę. Nie dość, że zakładamy ją za darmo, to jeszcze nie wymaga wkładu finansowego i kwalifikuje się do dotacji, a ponadto posiada wiele ulg.

Sprawy finansowe

Każda firma przynosi dochody, ale też generuje odchody. Podatek dochodowy, a więc podatek od przychodu pomniejszonego o kosztu uzyskania tego przychodu, to pierwszy wydatek. W zależności od przychodów można zdecydować się na podatek PIT, podatek CIT, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową. Podatek VAT, a więc podatek od tego, co zarobimy w danym czasie, to drugi wydatek. Przykładowo gdy zarobi się za coś 100 złotych, to trzeba zapłacić 23 złote podatku, bo podatek VAT przeważnie wynosi 23%. Składki ZUS, a więc składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, to trzeci koszt. Do składek tych zaliczają się ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne, przy czym ubezpieczenie zdrowotne nie należy do obowiązkowych.

Każda firma powinna pamiętać też o wypłatach. Chodzi nie tylko o należyte wynagrodzenie dla pracodawców, ale też dla pracowników. Zatrudnianie kogoś to wzięcie odpowiedzialności za jego los i los jego rodziny. Ponadto w budżecie warto pamiętać o wydatkach związanych w biurem, o ile oczywiście się je posiada, a także wszelkich innych dorodnych wydatkach.

Sprawy urzędnicze

Każda firma składa dokumentację potrzebną dla US, ZUS oraz STAT. US, czyli Urząd Skarbowy, potrzebuje wszystkich PIT-ów, a więc zeznań finansowych. ZUS, czyli Zakład Ubezpieczeń Społecznych, potrzebuje dane wszystkich zatrudnionych osób. STAT, czyli Urząd Statystyczny, potrzebuje informacji przydatnych w prowadzeniu statystyk i analiz.

MS
Artykuł został przygotowany we współpracy z: kancelariaea.pl/uslugi/obsluga-prawna-firm..

Partnerzy »

Instytut Allerhanda

Instytut Allerhanda

Więcej »

Prawnik w Mediacji

projekt poświęcony mediacji

Więcej »

Statystyka »

Użytkowników on-line:36

Zalogowanych użytkowników:0

Zarejestrowanych użytkowników:29

Udzielone porady:2448

Zamieszczone porady:177

Ilość wzorów pism:111

Ilość artykułów:1089