Autor: Monika Jachymska
Przedsiębiorca poza tradycyjnym sposobem zawierania umów z konsumentem może też zawierać z nim umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Przykładami tego typu umów są umowy zawarta przez telefon czy Internet.
Kiedy umowa zawarta jest na odległość
Definicję umowy zawartej na odległość wskazuje art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Dla zakwalifikowania konkretnej umowy do typu umów zawieranych na odległość konieczne jest, by w trakcie dokonywania czynności strony znajdowały się fizycznie w różnych miejscach oraz korzystały wyłącznie ze środka porozumiewania na odległości do zawarcia umowy włącznie. Ponadto umowa taka musi być zawarta w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów. Powyższe przesłanki muszą być spełnione łącznie. Katalog środków porozumiewania na odległość można przykładowo podzielić na:
Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
Przedsiębiorca inicjując kontakt z konsumenta w celu zawarcia umowy, a najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta zgody na zawarcie umowy na odległość, musi jednoznacznie, w sposób czytelny dla przeciętnego konsumenta, prostym językiem poinformować drugą stronę o:
Powyższe obowiązki formułuje art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Powyższe informacje stanowią integralną część umowy zawieranej przez przedsiębiorcę z konsumentem na odległość. Mogą być zmienione wyłącznie za wyraźnym porozumieniem stron.
Potwierdzenie umowy na trwałym nośniku
Przedsiębiorca zawierając umowę na odległość jest zobowiązany potwierdzić ją, dostarczając konsumentowi na trwałym nośniku np. w formie papierowej, płycie CD, wiadomości e-mail warunki umowy. Najpóźniej musi to nastąpić w chwili doręczenia rzeczy lub rozpoczęcia świadczenia usługi. W przypadku, gdy umowa zawierana jest przez telefon, umowa musi być również przesłana do konsumenta na trwałym nośniku, zaś oświadczenie konsumenta złożone przez telefon będzie skuteczne, jeżeli potwierdzi on fakt zawarcia umowy na trwały nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. W związku z powyższym umowa nie może zostać zawarta tylko na podstawie rozmowy telefonicznej. Konieczna jest wymiana między stronami oświadczeń woli na trwałych nośnikach. Bez spełnienia tego warunku uznaje się, że umowa nie została skutecznie zawarta.
Prawo odstąpienia od umowy
Zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta, konsument ma możliwość w ciągu 14 dnia od dnia zawarcia umowy na odległość odstąpić od niej bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Przysługuje mu bowiem tzw. prawo do namysłu. Termin ten wydłuża się o 12 miesięcy, jeżeli konsument nie został poinformowany o powyższej możliwości przez przedsiębiorcę. Konsument chcąc odstąpić od umowy, powinien złożyć przedsiębiorcy przed upływem powyższych terminów stosowne oświadczenie na piśmie lub drogą elektroniczną. W tej sytuacji umowa uznawana jest za niezawartą i strony zobowiązane sązwrócić sobie wszystko, co od siebie otrzymały w związku z zawieraniem umowy na odległość.
Użytkowników on-line:30
Zalogowanych użytkowników:0
Zarejestrowanych użytkowników:29
Udzielone porady:2448
Zamieszczone porady:177
Ilość wzorów pism:111
Ilość artykułów:1089